Inspireertips

10 december 2015 –  Werkstress, kerststress, examenstress, iedereen heeft weleens last van een periode waar in je erg gestrest bent. Dankzij deze 7 wetenschappelijk bewezen tips word je snel weer helemaal rustig. 

1. Zing een lied

Laat de buren maar kletsen, een opera in de douche is absoluut de moeite waard. Een studie, gepubliceerd in het Journal of Behavioral Medicine laat zien dat door hardop zingen het cortisolniveau (cortisol is een hormoon dat stress veroorzaakt) daalt en dat de productie van oxytocin omhoog gaat, dat er voor zorgt dat je relaxt.

2. Neem je hond mee naar je werk
Meerdere onderzoeken tonen aan dat wanneer je je hond meeneemt naar je werk, dit stressverlagend werkt. Honden op kantoor laten het cortisolniveau en de bloeddruk significant dalen.

3. Zet planten in je kamer 
Planten brengen je stressniveau verder naar beneden, aldus dit onderzoek. Een kamer vol planten zouden je bloeddruk en hartslag laten dalen en gevoelens van angst verminderen. Geen planten op je bureau? Verander dan je schermafbeelding in een bloemenpanorama. Onderzoek uit Psychology Today toont aan dat zelfs door tien minuten te kijken naar planten stress al vermindert en congnitieve functioneren wordt versterkt.

4. Een lekker potje vloeken
De bond tegen vloeken is hier minder blij mee, maar even lekker vloeken maakt rustig. Onderzoekers aan de Keele Universiteit ontdekten dat je in een stressvolle situatie beter presteert met wat luidruchtig gevloek.

5. Gebruik lavendel douchegel of ruik aan bloemen
Volgens Japans onderzoek reduceert de geur van lavendel, citroen of mango stress. Vijf minuten is genoeg. Neem een douche met naar bloemenruikende douchegel en je bent weer helemaal fris en gekalmeerd.

6. Plan tijd in om je zorgen te maken
Plan even wat tijd in om je goed zorgen te maken. Een studie gepuliceerd in The Journal of Psychotherapy and Psychosomatics toont aan dat je stress kunt uitstellen door een half uur per dag in te plannen om te denken aan je problemen.

7. Speel Tetris
Een potje Tetris doet wonderen voor je stressniveau, aldus een studie gepubliceerd in PLoS One journal. De studie laat zien dat een half uurtje met een klassieker uit je jeugd je helpt om stressvolle herinneringen achter je te laten.

bronnen Quote en GGZnieuws